۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۴۵

در نشست خبری عنوان شد؛

کم کاری تیروئید مهمترین عامل بروز عقب ماندگی در نوزادان

کم کاری تیروئید مهمترین عامل بروز عقب ماندگی در نوزادان

کارشناس مسئول اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت از کم کاری تیروئید به عنوان مهمترین عامل بروز عقب ماندگی در نوزادان نام برد و گفت: لازم است والدین در سه تا پنج روز اول تولد نوزاد، برای انجام غربالگری کم کاری تیروئید نوزاد به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر شهین یاراحمدی روز دوشنبه در نشست خبری روز جهانی تیروئید که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، به برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان کشور اشاره کرد و گفت: به دنبال اجرای برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در سه تا پنج روز اول تولد نوزاد از پاشنه پای او نمونه خون گرفته می‌شود. این برنامه تاکنون موفقیتهای زیادی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه میزان ید در مواد غذایی بسیار ناچیز است، ادامه داد: به دلیل فقر ید در آب و خاک، مواد غذایی از ید بهره‌ای نبرده‌اند بر این اساس لازم است یک ماده غذایی با ید غنی سازی شود. به دنبال برنامه غربالگری کم کاری تیروئید، سالانه حدود 2 هزار و 500 بیمار تشخیص داده می‌شوند. اگر این افراد شناسایی نمی‌شدند سالانه حدود 100 هزار نمره از ضریب هوشی جامعه کم می‌شد. بر این اساس با اجرای این برنامه سالانه حدود 100 هزار نمره به ضریب هوشی جامعه افزوده می‌شود.

یار احمدی ادامه داد: در زمینه برنامه غربالگری کم کاری تیروئید اگر یک تومان خرج شود حداقل 22 تومان سود به دنبال دارد. بر این اساس اجرای این برنامه از لحاظ اقتصاد پزشکی بسیار مقرون به صرفه است.

وی با تاکید بر آنکه لازم است والدین در سه تا پنج روز اول تولد نوزاد، او را برای انجام غربالگری کم کاری تیروئید به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند، ادامه داد: حتما لازم است والدین نوزادان را 72 ساعت پس از تولد برای نمونه گیری خون از پاشنه پا که اقدامی بسیار بی خطر است به مراکز بهداشتی درمانی ببرند. متاسفانه در شهرهای بزرگ و از جمله در تهران بخش خصوصی نیز این اقدام را انجام می‌دهد اما پیگیری‌های بعدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و اگر نوزاد مربوطه بیمار باشد ممکن است پیگیری شود. اقدام مراکز آزمایشگاهی خصوصی به نمونه گیری کم کاری تیروئید از پاشنه پای نوزادان از نظر وزارت بهداشت غیرقانونی است اما تبلیغات سبب می‌شود که مردم تصور کنند بخش خصوصی این اقدام را بهتر انجام می‌دهد.

کارشناس مسئول اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت گفت: برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان کشور سالانه بین سه تا چهار میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد. در مقایسه ضریب هوشی بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته‌اند با کودکان و نوزادان همجنس و هم سال خود نشان داد که به دنبال اقدامات درمانی انجام شده بر این نوزادان، خوشبختانه ضریب هوشی آنها کاملا حفظ شده است.

وی به مادرانی که از داروهای مرتبط با کم کاری تیروئید مانند لووتیروکسین استفاده می‌کنند، توصیه کرد که در زمان بارداری این دارو نباید قطع شود بلکه فاصله کنترل مادر توسط پزشک باید کوتاه تر شود. تغذیه مادر باردار در مورد ید بسیار اهمیت دارد. در مجموع مصرف کافی ید در زنان باردار به ویژه در سه ماهگی اول بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری نوزادان در مناطق محروم و در عشایر کشور گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که وضعیت در این مناطق نیز خوب است و آموزشها توسط خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود. همچنین با سازمان عشایر کشور هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و آموزش‌ها در این زمینه به مادران باردار عشایر نیز ارائه می‌شود. به این ترتیب مادران باردار عشایر نیز آگاه می‌شوند که سه تا پنج روزگی اول تولد باید نوزاد را برای غربالگری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. در مجموع از طریق سازمان عشایری و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که پوشش غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید را به صورت صد در صد داشته باشیم.
 
یاراحمدی با بیان اینکه در ایران تفاوتی در میزان بروز بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان دختر با نوزادان پسر مشاهده نشده است،‌ادامه داد: اگرغربالگری این بیماری تا قبل از یک ماهگی انجام نشود و بیماری نوزاد مربوطه تشخیص داده نشود، ضریب هوشی نوزاد کاهش می‌یابد بنابراین تشخیص زودرس و درمان مناسب در این بیماری بسیار اهمیت دارد.
 
وی با اشاره به دیگر بیماریهای مرتبط با کمبود ید ادامه داد: سرطان پستان، فیبروکیستیک پستان و همچنین پوکی اسخوان از جمله بیماریهایی هستند که می‌توانند با کمبود ید در ارتباط باشند. این بیماریها در کشور ما نیز شایع است. مشاهده شده در جوامعی که با کمبود ید روبرو هستند میزان بروز پوکی استخوان بالاتر است. هرچند که مصرف بیش از اندازه ید و به ویژه داروهایی که دارای ید هستند می‌تواند مشکل زا باشد.
 
یاراحمدی در پایان با اشاره به روز جهانی تیروئید و انتخاب عنوان "تیروئید و سلامت زنان" در کشور برای امسال گفت: از حدود سال 2008 دو انجمن اروپایی و آمریکایی تیروئید در نظر گرفتند که 25 می میلادی مصادف با 5 خرداد به عنوان روز جهانی تیروئید مطرح شود اما به دلیل اهمیت این بیماری از 23 می تا 29 می مصادف با سوم تا دهم خرداد برای اطلاع رسانی در زمینه بیماری تیروئید در نظر گرفته شد و ایران از حدود 3 سال گذشته این روز جهانی را برگزار می‌کند و برنامه‌هایی را با هدف ارتقای دانش عمومی در زمینه بیماریهای تیروئید، عوامل خطر و چگونگی پیشگیری، مراقبت و درمان این بیماری برگزار می‌کند.
 
کد خبر 1608198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha